Ironman Kalmar

Første runde på løping

Årets eneste triatlon var Ironman Kalmar, og til tross for en ikke så bra treningsvår hadde jeg hatt med racer på ferie og vært flink til å stå opp tidlig å sykle noen timer før frokost i omtrent hele juni, så følte at jeg var i ganske bra form og gledet meg til å teste den i Kalmar.

Konkurransen er på lørdag 16. august, så dro fra Oslo tidlig på torsdagen for å rekke å registreringen på ettermiddagen. Været i Oslo hadde blitt litt kaldere denne uken, så det var litt betryggende å komme til sør/østkysten av Sverige og komme tilbake til litt varmere sommertemperaturer.

De siste forbredelsen frem mot lørdagen gikk fint, men hadde også litt sommerfugler i magen siden jeg ikke hadde fått kjørt noen andre triathlon tidligere i sesongen, men man skal jo alltid ha noen konkurranse-nerver før..

På lørdag morgen oppdaget jeg at jeg hadde tenkt litt feil da jeg satte på vekkeklokka dagen før, for istede for å stå opp 4:30 hadde jeg satt den på 5:30, og da jeg akkurat hadde spist ferdig og skulle drikke kaffe oppdaget jeg at klokken var 6 og bare en time igjen til start. Fikk veldig fart på meg og tok med sekken med våtdrakten og løp bort til start-område som heldigvis ikke var så veldig langt unna. Kom meg inn i skifteområde og rakk å pumpe opp dekka ordentlig, selv om jeg hadde litt problemer med den ene tublaren (man må bruke de sykkelpumpene som står inne i område). Ble omtrent kastet ut til slutt og bedt om å komme meg bort ditt vi skulle starte svømmingen, så det var bare å løpe videre.

Kom meg i drakta og fikk plassert meg ganske langt foran i min puljestart, og da starten gikk ble vi sluset ut i 2 ganger. Vi startet på langs og man måtte løpe etterhverandre. Tidtaking startet idet man passerte maten på vei ut, så feltet ble ikke like trangt som det noen ganger blir. Ingen store ting skjedde på svømmingen, og svømte stødig og bra og kom opp av vannet på ca 57 minutter.

Ut på sykkel hadde vi medvind (vind fra vest) i den første delene ut til Øland så det gikk ganske fort fra starten av. Planen var å holde mest mulig igjen på sykkel for å spare meg til løpingen, så der det var mulig la jeg meg bak på 10-meters regelen til sykkelistene før, og forsøkte kjøre litt passivt, selv om det noen ganger blir for fristende å kjøre forbi.

Pga puljestarten på svømmingen, ble det veldig få grupper ute på syklinga og utover i løypa hente det ofte at man lå helt alene ute på det store Alvaret. Det var stort sett greit, men da vi skulle krysse over Øland og tilbake til Kalmar og fastlandet fikk vi vinden som hadde tatt seg litt opp rett mot, så det ble litt tøft og hele tiden ligge å jobbe mot den, samtidig som man ser at farten ligger på +/- 30 km/t.

Og selv om jeg hadde holdt igjen i første del av syklinga, så blir det jo alltid litt  tungt når man kommer inn til fastlandet igjen. Vi kjører en runde bortom Kalmar og deretter på et litt mer teknisk parti inne i landet. Her går ruta i kryss og tvers, og det er litt vanskelig å finne god flyt. På de siste 20 km inn mot mål forsøkte jeg å holde litt høyere frekvens i tråkket da jeg hadde lest at dette var bra for løpinga etterpå.

Ut på løp startet jeg på ganske god fart, målet var å løpe på noe i nærheten av 3 timer, og lå forholdsvis greit på dette skjemaet, men det ble litt tyngere i andre runde + at da hadde jeg lovt meg selv et dobesøk, som også tar noen minutter..

Tiden dette året ble9:30:40, med følgende splitter: Svøm: 57:44, T1: 03:17, sykkel: 5:12:17, T2: 4:52  og løp 3:12:30

Plassering klasse: 10 av 376, totalt 43 av 2350 deltakere

Strava svøm:

Stava sykkel:

Strava løp:

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Konkurranser. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.