Tror jeg har fått prolaps

ParaceptHadde i sommer noen ganger hvor jeg kjente litt stråling nederst i venstre legg. Tok det da som om det var bare litt nummenhet etter konkurranser. Men tordag forrige uke slo det virkelig til da jeg var på jobben. Smerter i øvre rompemuskel og ytterkanten av leggen.Siden torsdag har det utviklet seg at jeg nå ikke klarer å løpe. Var hos fastlegen på mandag, og han gav ikke akkurat noen klart svar, men bestilte time for CT av korsryggen og ba meg om å komme igjen på ny time 2 uker senere. Av råd fikk jeg ikke noe annet enn å ta Paracept og Ibux.Først å fremst føler man seg ganske hjelpesløs, og det føles ikke så bra når man MÅ ta smertestillende for å kunne konsentrere seg når man er på jobb. Heldigvis kan jeg forstatt bevege meg nesten som jeg vil, om man ser bort fra løping.

Oppsummering av smerter:

  • Stiv korsrygg og smerter i høyre rompe og legg på morgenen. På en smerteskala fra 1 – 10, hvor smerte 2 vil gjøre det vanskelig å konsentrere seg om et stillesittende arbeid, kategoriserer jeg morgensmerten fra 3-4
  • På morgentreningen er det som regel ganske ok. Er veldig forsiktig med de ryggbelastende øvelsene på styrkeprogrammet mitt og på svømmetreningene dropper jeg turne-rundt vendingene.
  • Når jeg kommer på jobb (09.00) tar jeg en paracept og en Ibumetin. Dette tar bort nesten hele smerten frem til rundt 15.00. Etter det tar jeg en ny rundt.
  • På kveldene prøver jeg å bevege meg litt lett, gåing o.l.
  • Heldigvis går det helt greit å sove. Når jeg ligger på siden er jeg nesten smertefri

Ting man bør gjøre / ikke gjøre med prolaps

  • Ikke bøye seg fremover når man skal løfte / plukke opp ting. Bøy heller knærne
  • Varme og en varm dursj lindrer
  • Strekke ut generelt og spesielt rompemuskelen godt (2 min på hver side)
  • Ikke sitte lengere enn 30 min om gangen, og alltid sitte med støtte for korsryggen
  • Leste på nettet at man kan strekke seg bakover, og at det skulle være bra, men selv virker det ikke som om det spiller noen rolle for meg
  • Bevege seg så mye som man order. Etter trening vil kroppen skille ut Endrofiner som virker smertedempende.
  • Gå i ulent terreng

Planen fremover

Som sagt sa ikke fastlegen min mye, men etter å ha «googlet» litt på det har jeg blitt litt klokere.

Årsaker:

  • Væskefylte puter mellom ryggvirvlene lekker ut væske som irriterer nerven
  • En skive kan å sklidd ut og ligger å presser mot nerven

Det kan Det virker som om kroppen kan lege prolapset selv med å tørke ut væsken. Da vil smerten gå over. Tror det blir viktig å trene spesielt opp indre ryggmuskler som ligger på ryggraden.

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Ryggproblemer. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.