Nye bøker: «Low back disorders» og «Going long»

På fredag fikk jeg min først bokbestilling fra nettet i posten. Min kiropraktor hadde nemlig anbefalt meg en bok som heter «Low back Disorders» av Stuart McGill, som skal være en ekspert på behandling og forskning på nedre rygg problemer. Tok også med meg «Going long» av Joe Friel som handler om ironman spesifikk trening for triathleter. Begge bøkene virker lovene etter litt sporadisk blaing!

Low back Disorder

Low back disorders (omslag)Har lest de 4 første kapitlene:

  1. Introduction to the IssuesDet finnes veldig mange  myter om ryggproblemer, hva som skaper dem, om de skylles psyke, hvor lang tid det tar før de leges osv. Gjennomgang av disse mytene.
  2. Scientific Approach Unique to This BookMcGill og hans team har brukt en In-Vitro lab (døde)  og en In-Vivo (levende) lab. Hvordan forskningen har funnet sted, og hvordan de f eks har brukt elektroniske sensorer for å kartlegge hvilke funksjon de forskjellige muskelene rundt mage og rygg virker.
  3. Epidemiological Studies on Low Back Disorders (LBDs)Som nevnt under kapittel 1 så er det noen som mener at ryggproblemer kan ha psykologiske årsaker, siden mange tilfeller faktisk ikke vises på medisinske undersøkelser som CT-scan, rønken osv. Gjennomgang av de mest kjente av disse påstandene.
  4. Functional Anatomy of the Lumbar SpineEn veldig grundig gjennomgang av hvordan den nedre ryggen er bygd opp og hvilke muskler som gjør hva. Faktum er at man ikke vet nøyaktig hvilke muskler om stabiliserer og hvilken som beveger «litt inne i der».

Den virker veldig bra så lang, og hvis jeg skal gi noen punkter blir det dette:

  • U-formet kurve for ryggbelastningFor lite belastning av ryggen er ikke bra og for mye belastning kan skade vevet. I midten ligger den gyllende middelvei som man bør følge.
  • Mange bekker små, gir en stor åSelv små løft som gjøres slik at man belaster ryggen feil vil over tid kan føre til at vev i ryggen vil gi etter, om man ikke gir den tid til å restituere.
  • Ryggen er sterkest i sin naturlige stillingMed naturlig stilling menes stillingen som ryggen har når vi står oppreist, slik at den har en litt krum i korsryggen. Det nevnes blant annet at i østeuropa bruker vektløftere mye lengere tid på å kun løfte stang, slik at stillingen dem er helt perfekt før de begynner å belaste med vekter.
  • I ryggraden: Knoklene er støtdemperene, ikke skiveneDet er knoklene med sin utforming som demper støtt og ikke skivene som ligger imellom.
  • Trykket i skivene holder nervene uteOm man får punktert en skive (prolaps) så kan nervene gro inn i skiven fordi trykket fra væsken er forsvunnet. Man vil da få smerte hver gang man får en belastning i ryggen.

Vil virkelig anbefale den til alle som har problemer med ryggen, den virker som en av de beste ryggbøkene jeg har kommet over hittils.

Going Long

Bokomslag til Denne har jeg ennå ikke fått kommet så langt i, men etter å ha bladd litt i den virker den utrolig deilig praktisk. Mye punkter og lettfattelig lesing. Format er dessuten uforskammet praktisk, så den er lett å ta med seg.

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Ryggproblemer. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.