Framtiden for reklame – massemedienes død

Jeg kom over en artikkel fra Institutt for Fremtidsforsking i København for noen dager siden, og siden jeg synes den hadde noen bra innspill på hvordan reklame i fremtiden vil arte seg, så vil jeg gjengi hovedpoengene her.

Vært år bruker virksomheter store beløp på å markedsføre sine produkter og seg selv. Dillemaet er at mens massen av reklame øker, så synker effekten av hver enkelt reklame. Det er et kritisk nivå på hvor mye informasjon vi kan absorbere, og det har vi nok passert for lenge, lenge siden.

På den andre siden vil vi som forbrukere bruke annonser for å skaffe oss informasjon om planlagte kjøp, og om nye produkter som kan dekke våre behov. Nøytrale medier har ikke mulighet til å holde oss oppdatert over de produktene vi er opptatt av.

Fremtidens reklame tilpasser seg mottakeren

Den vil være fullstending mottakertilpasset, og vil møte forbrukeren i den livssituasjonen hun er i. Sosiale nettsamfunn vil gi avsendere mulighet til å selektere nøyaktig etter alder, bosted, yrke, interesser o.l.

Mottakeren blir rekaktør

Teknologi vil gi mottakeren større kontroll på hva slags reklame og tilbud hun mottar.

Sosiale nettverk vil bli de stedet vi konsumerer nyheter og underholdning

Tidligere var det TV, radio og aviser som holdt oss oppdatert, men med økt individualisme mister de mye av sin gjennomslagskraft. Vi vil heller velge oss ut spesielle temaer hvor vi retter vår oppmerksomhet, og det er kun medier som «vet hvem vi er» som kan lykkes i dette.

Markedet er 100% gjennomsiktig

Ikke bare pris, men også andre brukeres erfaringer med produktet vil til enhver tid være tilgjennelig. I et gjennomsiktig marked vil reklame bare oppfattes som troverdig informasjon av 6% av forbrukerne.

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Reklame. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.