Bok: Funky business

Funky business

“Funky Business – med talent danser kapitalen” er en bok om hvordan verden er iferd med å bli. Den er skrevet av to svensker: Kjell Nordstrøm og Jonas Ridderstrale. Er er en oppsummering jeg har skrevet etter å ha lest boken.

Hovedpunkter

  • Karl Marx fikk rett: I den nye funky verdenen eier arbeiderene produsksjonsmidlene: Det først og fremst kunnskapen i de ansattes hoder som utgjør selve verdiene i et selskap.
  • Teknologi er den nye rytmen. Tidligere var det militæret, forskning og andre nasjonale institusjoner som drev frem teknologien. Idag er det privatmarkedet som er “oppdragsgiveren”. Du kan få kartlagt dine gener for evt. arvelige sykdommer og selv bilen din har mer datakraft enn den første romfergen.
  • Fart er alt. Tiden fra idé til marked kuttes stadig. Ting lanseres i “beta” og testing flyttes til etter lansering.
  • All makt til kundene. Teknologi gjør det mulig for kunder å gå sammen for å presse priser mot produsenter eller bli hørt hvis de er misfornøyd. #amazonfail på Twitter er et godt eksempel.
  • Det politiske partiet dør. Vi blir mer og mer individualister og fragmenterte, noe som gjør det vanskeligere å samle oss under en paraply.
  • Den funky landsbyen: Geografisk inndeling er meningsløst. Teknologi og nett gir oss mulighet til å omgås akkurat de menneskene vi liker, uavhengig av tid og sted.
  • Vi lever i “sanntid”: Det som skjer av utvikling denne uken, påvirker hva du gjør på jobben neste uke. Dell bytter prosessorer i sine datamaskiner 52 ganger i løpet av året.
  • Prisen vil flyte: Flere av produktene vi kjøper blir prissatt etter øyeblikkets etterspørsel.
  • Bindestrek-samfunnet: Produkter og tjenester blandet og nye ting oppstår.
  • Vinneren tar alt: Hvorfor se den lokale fotballkampen når du kan se verdensstjerner på tv. Globale stjerner får all oppmerksomheten.
  • Oppskriftssamfunnet: Vellykkede bedrifter utvikler gode oppskrifter. Ser du parallellen i hvordan Apple gang på gang lanserer nye suksesser? I programvare utvikling er “design-pattern” en viktig komponent for løsning av problemer. Tenk Ikea – tuller de med “sin oppskrift”?
  • Hva kunden kjøper, og hva bedriften selger er ofte to forskjellige ting.
  • Målet er å skape midlertidige monopoler, når de andre kommer etter må man bevege seg videre

Funky as – fremtidens bedrift

Bygger på 4 viktige områder:

  1. Fokusert
  2. Heterarktisk
  3. Nytenkende
  4. Balansert

Fokusert

  • Smalt fokus: Den funky bedriften må være smal og fokusert på en eller bare noen få oppgaver. I 1776 påpekte Adam Smith at når markedet vokser bør graden av spesialisering også økte. Vi lever i et overflodssamfunn også med tanke på potensielle leverandører. Her er det bare plass til de beste.
  • Dypt fokus: Er det vi gjør i verdensklasse – hvis ikke bør vi heller kjøpe tjenesten eller produktet av noen som er dyktigere

dkd

  • Mens bedrifter tradisjonelt har vært bygd opp som et stort hierarki, vil fremtidens bedrifter være flatere, men med mange små-hierarki’er – heterarkisk (ifølge forfatterene, ser ikke ut som ordet eksisterer i vanlig bruk)

Balansert

  • Internt: Kunnskap og ferdigheter bør distribuerer ut i bedriften.
  • Eksternt: Kunder i flere bransjer/geografiske områder for å tåle konjektursvigninger bedre

Nytenkende

  • Gjennom strategi. Selger vi datamaskiner eller selger vi livsstil.
  • Gjennom tempo: Hvordan kan vi produsere raskere?
  • Tenke smartere
  • Overse eller høre på kundene. “Hvis du spør kundene om hva de vil ha, trenger de det ikke lengre innen du har fått produsert det” – Steve Jobs
  • Byrokratiet er organisasjonsdesignets Drakula. Uansett hvor mye vi forsøker å svekke det, vil det hele tiden fortsette å hjemsøke oss. Vi må hele tiden stikke pinner gjennom hjertet på det.

Syv kjennetegn på den funky bedriften

  1. Mindre – 37signals skriver dette om størrelsen på bedriften
  2. Flatere – færre ledere – økt kompetanse blant ansatte
  3. Midlertidig – først og fremst med tanke på at arbeid utføres i prosjekter og grupper. Større oppgaver bør neddefineres i mindre som lettere lar seg løse.
  4. Sirkulær – alle raske systemer bruker sirkulære design
  5. Åpen – mindre spesialiserte bedrifter må lettere kunne jobbe i strategiske allianser med eksterne samarbeidspartnere: kunder, konkurrenter og underleverandører
  6. Målt, veid og vurdert – verktøy vil bli brukt for å vurdere nye ting, flere ting og andre ting – oftere og på flere nivåer enn tidligere

Funky deg

  • Vær unik – iallefall en gang i livet! Vanlige personer får vanlige resultater – unike personer får unike resultater.
  • Maslows behovspyramide sier at vi først må dekke de primitive behovene før vi kan bevege oss videre. Idag er dette snudd på hodet. Folk velger først selvrealisering.
  • Hvis folk er ulike og motivasjonene deres er forskjellig, må også belønningssystemene være forskjellige.
  • Den eneste måten du kan finne ut hvor forskjellige folk er, er å høre på dem.
  • Arbeidsplassen må være en bensinstasjon for hjernene våre ikke en hurtigløpsbane.
  • Et nyskapende miljø må ha en eksepsjonell høy toleranse for feiltrinn.
  • Stjerner tiltrekker seg stjerner og tapere tiltrekker seg tapere

Mer om Funky business

Funky business i Time
Kjøp den på Amazon

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Bøker med stikkord , . Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.