Big day training før IM Germany

Ballestad høyden - det er en svak bakke opp fra begge sider på den 5 km lange strekningen

Ballestad høyden - det er en svak bakke opp fra begge sider på den 5 km lange strekningen

På Joe Friel foredaget forrige høst, var en av tingene den kjente triathlonstreneren snakket om en såkalt “Big day training”. Dette er tilnærmet gjennomkjøring man gjør 2|3 uker før et ironman for psykisk og fysisk forbrede seg til det oppkommende løpet.

Optimalt bør du forsøke å gjøre ting så likt konkurransen du skal være med på som mulig:

  • Stå opp til samme tid
  • Spise det samme til frokost
  • Starte økten når løpet starter, osv.
  • I motsettning til selve konkurransen bør du legge inn en ca. 1 time pause mellom hver økt, hvor du spiser og slapper av for at ikke treningsbelastningen skal bli for stor og ødelegge formen før løpet.

Tidligere år så har jeg gjort noe tilsvarende, ved at jeg har syklet en god lagtur (200 km) og deretter gått ut på en ca 10 km løpetur, dog ikke helt i konkurransefart.

Dette året hadde jeg håpet å få til dette, men pga diverse omstendigheter ble den litt amputert, da jeg ikke fikk til noen svømming først.

Sykkeltesten (140 km på IM tempo)

Kom litt senere igang enn ønsket, men startet kl. 11 en lørdag i Skien, der foreldrene mine bor. Fra dem går det en slette på ca 5 km i retning mot Porsgrunn, kalt Bølerhøyda av de lokale. De to vendepunktene var rundkjøringen ved Kapittelbergen og bussholdeplassen ved Gunnars, som er en løype på tilnærmet 10 km. Selv om været var ganske bra, blåste det svært frisk den dagen, så etter 60 km måtte jeg trekke ned på hovedveien mellom Skien og Porsgrunn, hvor det er mer trafikk, men mindre vind.

Kjørte totalt 14 runder og med utsykling ble det 145 km.

Runde Tid Puls Kommentar
1 17:35 143
2 17:26 150
3 17:41 147
4 18:12 149
5 17:59 147
6 17:44 134 (byttet løype)
7 19:48 135 (vendte lengre bort)
8 17:12 134
9 20:03 133 (Refyll drikke, kaffe/sportsdrikk, vendte lengre bort)
10 17:29 129
11 17:31 133
12 17:32 134 Småregn og vått asfalt på de siste rundene
13 17:47 133
14 18:05 135

Stort sett ganske fornøyd med forholdene, siden forholdene var ganske tøffe og at jeg fikk regn og trafikk å ta hensyn til også. Med ca 17:30 for hver 10 km tilsvarer det litt over 34 km/t og mitt mål i IM Germany er en snittfart på 35 km/t.

Løpetesten (20 km i IM tempo)

En av mine sterkeste sider er langdistanseløp, og i IM Frankfurt satser jeg på å løp mellom 3 og 3:10 på maratonet. Da må jeg holde en fart på litt over 4 min/km. Slik løp jeg etter en times pause med mat.

Runde Tid Puls Kommentar
1 42:00 149 Første runde var ganske grei
2 39:56 149 Litt raskere på andre runden, merket det også litt på slutten i muskelaturen på forsiden av lårene

Energi og næring under økten

På syklingen hadde jeg 3 flasker med sportsdrikk og en med sportsdrikk/kaffe. Inntok også Maxims 25 gr. gels og en bar. På løpingen hadde jeg en gel mellom rundene og drakk litt vann

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i trening, Triathlon. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.