Min første tur til Berlin

Brandenburger tor en tidlig morgen på løpetur

I forbindelse med jobben på Netmaking er jeg for andre gang med på eZ Publish sin sommerkonferanse. I fjor gikk turen til Paris, og iår var den lagt til Berlin.

I denne posten skriver jeg om opplevelsen i Berling, har også skrevet en post om selve konferansen her.

Onsdag 23. juni

Anders og jeg tok 18:30 flyet fra Gardemoen (Norwegian) til Berlin-Schönefeld. På flyet var også Are og Maya fra Boklink, og da de tenkte å ta banen inn til Berlin, reise vi sammen med dem. Det gikk stort sett greit, men vi måtte bytte bane for å komme til stasjonen på Alexander-plass og da var vi et øyeblikk usikre på hvem vi skulle ta videre. Fikk heldigvis hjelp av en lokal vis snakket med.

Radisson blue

Hotellet vi lå på het Radisson Blue, og var veldig fint. Rommene og standard var høy og de hadde både en treningsrom med wellness og svømmebasseng i kjelleren. Selve resepsjonen var et stort atrium med et enormt rundt akvarium hvor det svømme tropiske fisker, og var i seg selv en opplevelse.

Etter t-baneturen var vi på ca. 21.30, og vi stakk ut i en sidegate med restauranter og puber hvor mange av de andre var, og hvor de også sendte kveldens fotballkamp. Internt på Netmaking oppstod det en konkurranse om å samle flest ølbrikker, og jeg vant kveldens runde med 7 forskjellige typer.

Før jeg gikk å la meg gikk jeg en liten tur mot Brandenburger Tor, hvor de hadde sent kampen på storskjerm. Tror Tyskland hadde vunnet for jeg møtte masse glade tyskere i gaten “Unter der Linden”.

Tordag 24. juni

Var ute å løp en tur opp til Brandenburger Tor og i parken “Tiergarten” før frokosten på hotellet. Dagen startet med en keynote kl 9, og deretter fulgte forskjellige tracks frem til kl 17.00. I lunchen gikk Netmaking bort til Alexanderplass, og det kjente Verdensuret hvor vi spiste lunch.

Gikk en tur i område bak hotellet kalt “Hackecher Markt” som også er en t-bane stasjon. Her lå det blant annet en koselig mat-marked omkraset av t-banelinjen på den ene siden, og fine bygg på andre siden. Langs kanten lå det hyggelige spisesteder, mens boder var satt opp midt på plassen. På andre siden av t-banelinjen ut mot elven, så det dessuten en park hvor det var “beach” stemning med masse folk i fluktstoler og trendy utesteder/barer hvor DJ’ene sto utenfor å mikset plater.

Netmaking hadde et lite hotell-roms vorspiel på rommet til Eirik, men da jeg skulle komme meg opp til rommet hans måtte jeg ta trappen, fordi nøkkelkortet mitt tillot meg ikke å ta heisen til 3. etasje. Uheldigvis viste deg seg at trapperommet bare hadde dører som lot en komme inn og ikke ut, så for 10 minutter eller noe var jeg fanget. Fikk ringt de andre som “satte meg fri”, heldigvis hadde jeg med meg en halvflaske vin inn der, så det var ingen krise.

Etter vorspielet gikk vi opp til stedet hvor eZ Awards skulle være, rett ved Brandenburger Tor. Lokalene var var eksepsjonelle med et organsisk overbygg av glass. Det var en mottakelse med champanje, og fingermat før vi gikk inn til selve utdelingen.

eZ awards og Marvin

I de siste årene har eZ Awards vært ledet av en som heter Marvin, som er en morsom syngene konfransier. Høydepunktet for oss på Netmaking var selvfølgelig da vi fikk prisen for Årets bidrag med eZ Upgrade. Showet varte frem til litt før 12 og noen stakk ut mens andre dro tilbake til hotellet.

Fredag 25. juni

På fredagen var det også forskjellige track. I lunch-pausen benyttet jeg anledningen til å ta en tur til en Mac-forhandler som vistnok skulle ha noen IPad’er igjen. Da jeg kom frem fikk jeg siste 16 Gb, og ble den lykkelige eier av nok en “mac-widget”. Konferransen ble avsluttet med en felles keynote og sertifiseringstest kl 1500.

Da resten av Netmaking dro hjem, ble jeg med Lise, Are og Maya fra Boklink ut å spiste på en biff-restaurant like ved hotellet som het Block House. Drakk en Weisbiere til min Cesarsalat med kalkunkjøtt.

Are var trøtt og ville tilbake til hotellet, så jeg ble med jentene opp i TV-tåret i Berlin. På veien bort ditt var den en stor gjeng med svartkledde ungdommer som hang på den åpne plassen. Jeg brillerte med mine etnologiske kunnskaper og kunne fortelle at det var “emo” ungdom. (Det er mye man har lært fra Radio resepsjonen!) Tårnet er like høyt som det er dager i året, og på toppen er det en bar i den ene etasjen, og en restaurant som roterer rundt i etasjen over. Maja som er gravid måtte drikke Klaustenhaler, mens vi andre fikk en god Mohito.

Lørdag 26. juni

Etter en treningsøkt i fitnessrommet på hotellet og en mettende frokost (det var neste litt for mye å velge i i frokost-buffe’en) reiste jeg med Bahn til Frankfurt, og forlot derfor Berlin for denne gang. Må si at Berlin går inn som den beste storbyen jeg har vært i så langt. Det er noe med den “tilbakelente” stemningen og dens “ekthet”.

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Mat, Opplevelser. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.