Race rapport Ironman Germany – Frankfurt am Main

Screen shot 2010-07-15 at 11.44.36

På IM Frankfurt ligger som kjent svømmingen ute i en innsjø ca 15km utenfor byen, så man må stå ekstra tidlig opp for å ta buss ut til starten. Var der ute ca. 5, og tok av plasten de hadde dekt til sykkelen med (ventet egentlig regn i natt). Rett ved siden av meg var det flere Arendal Tri folk, så vi satt og pratet mens vi ventet på at tiden skulle gå. Rundt 6.30 stengte de av T1 og vi måtte bevege oss ned til vannen. Innsjøen som er et tidligere dagbrudd har en veldig bratt sandstrand på ca 20 meter, og herifra så vi proffene og 300 utvalgte agegropere starte 15 minutter før oss andre. Rett etter beveget vi oss ned til vannet. Svømmingen gikk forsåvidt greit, men man følger seg litt mer naken uten en våtdrakt, og tiden blir også litt dårligere.

Pre race

Kom ned til område helgen før løpet og bodde i samme område hvor bl.a. svømmingen ble avholdt. I uken før løpet fikk jeg derfor tid til å sykle sykkeltraseen 2 ganger og vent meg til klimaet (temperaturen lå fra 30-40 grader).

Svømmingen

Vi ble skippet ut med busser tidlig på søndagsmorgen, og var ute ved Langder waltsee rundt kl 5.00. Det var flere Arendal tri folk der jeg hadde sykkelen min, så vi slo ihjel tiden frem mot starten med å prate. La ganske langt frem da startskuddet gikk, så jeg kom greit igang, men havnet ganske fort inne i haugen med svømmende mennesker. Hadde hatt en svømmeøkt tidligere i uka uten våtdrakt, og da følte jeg at denne måten å svømme på var ganske tung, derfor var jeg nok litt for forforsiktig og ser nok i ettertid at jeg kunne presset litt mer her. Hadde også ikke helt oversikt over hvordan løypen gikk, og lå ikke optimalt i sporet rundt de forskjellige bøyene.

Oppe i T1 måtte jeg en tur på do, også var det å skifte i sandgropen der sykkelen min sto ikke det smarteste, for jeg måtte bruke litt ekstra tid på å få ut sand mellom tærene før jeg kom meg avgårde.

Syklingen

Ut på sykkel startet jeg ganske forsiktig, og det var først da Morten passerte meg i bakkene før “The Hell” at jeg tenkte at nå er det på tide på begynne å tråkke litt mer på. Forsøkte å kjøre smart og var forsiktig i oppoverbakkene for å kunne gi mer på de flate partiene. Gjennom det meste av syklingen holdt jeg meg til sportsdrikk og gel, og kun en halv bar nå og da.

Løypen var ganske fin, det eneste partiet jeg ikke likte noe særlig var den siste milen inn mot Frankfurt, hvor vi syklet mellom 2 bilfelt og hvor veien var litt dårlig med kryssene trikkeskinner og fotgjengere som ville over veien.

Løpingen

Hold litt igjen de første 5 km og forsøkte deretter å etablere en fart på 4.30/km. Hvor hver av de 4 rundene a 10,5 km fikk jeg i meg en salttabelett, og inntok en gel og 1-2 gl. cola for hvert ca 20 min. På de siste 2 rundene mine kom solen frem, og det gjorde det litt tyngere å løpe i de områdene hvor det ikke var skygge, men for min del gikk det ganske greit.

Oppsummert vil jeg si det er den mest vellykkede gjennomføringen jeg har hatt av et ironman, fordi jeg for første gang aldri hadde noen “downperidoer” eller noen “vondter” som gnagesår eller verk underveis. Men ser også at jeg kunne presset mer på både svømmingen og syklingen.

• Brukte 2 par med sokker i sykkelskoene for å unngå å få de brenningene man kan få etter 12-14 mil
  • Løp med Nike Lunar Elite som fungerte perfekt. De er veldig lette (190 gr) men i motsetning til Ascis DS Racer er de bygd opp litt mer under forfoten, og er mer konfortable for oss som løper litt fort.
  • Brukte salttabeletter under løpingen og slapp unna kramper.

Kom i mål på 10.26 hvor 1.13 var svømming, 5.36 var sykling og 3.20 var løping. Svømming uten våtdrakt og den 5 km lengre sykkeldistansen tok for meg antakelig 20 min ekstra tid.

En video fra løpet:

Ironman Frankfurt 2010 – 8 Minuten Fast & Furious from Oliver Bechmann on Vimeo.

Om Gerhard Sletten

Gerhard liker fisk.
Dette innlegget ble publisert i Konkurranser, Triathlon. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.